Kako naučiti svirati gitaru uz blues

Kako naučiti svirati gitaru uz blues. Za blues možemo definitivno reći da je najvažnije poglavlje koje se prepopučuje svim gitaristima da prouče i savladaju. Neovisno o glazbenom žanru kojem ste posvetili vaše vrijeme vježbanja i sviranja gitare ili se tek namjeravate opredijeliti, blues glazba je definitivno povezana sa svim žanrovima. Bezobzira radi  li se o metal, rock, country ili jazz glazbi. Vjerovali ili ne i u današnjoj glazbi koju svakodnevno slušate na radio stanicama ili glazbenim kanalima prepuna je blues elemenata u svojoj strukturi.

Iako postoje podijeljena mišljenja, činjenica stoji da ćete teško postati kvalitetan ili odličan rock & roll gitarista bez predznanja bluesa. To je jednastavno provjerena činjenica. Vjerujem da će se mnogi iskusniji gitaristi složiti da je učenje bluesa prvi korak.

Ok, vjerujem da vam otprilike ovakve misli i pitanja prolaze kroz glavu : kako naučiti svirati gitaru uz blues? Kako naučiti svirati gitaru samostalno? Zašto je blues toliko poseban? Koliko će stvarno blues pridonijeti mojoj kvaliteti? Neću ulaziti u kronologiju blues glazbe jer ima fantastičnih članaka na internetu koji su obradili detaljno utjecaj bluesa na glazbu kroz zadnje stoljeće, ali reći ću vam ovo – Blues je ono što „izvlači“ najbolje iz gitare, blues je taj koji ima sve elemente da najbolje prenesete vaše osjećaje kroz gitaru u note. Blues glazba je improvizacija, interpretacija, razmišljanje i Vaš karakter kroz glazbu, odnosno kroz gitaru.

Osim svega navedenom, blues ima zavidnu kolekciju fantastičnih pjesama sa odličnim progresijama akorda, super cool lick-ovima, frazama i gitarističkih trikova uz koje je zabavno vježbati i razvijati tehnike, a što je najbitnije – drastično ćete poboljšati vašu kvalitetu sviranja gitare. Naučiti svirati gitaru kroz blues je jednostavno super zabavno, posebno za sviranje električne gitare.

Kao i kod ostalih lekcija za gitaru, bitan je pristup i metodika učenja da biste lakše shvatite odakle krenuti. U želji da Vam pokušam olakšati kako naučiti svirati gitaru uz blues, u nastavku ću navesti šest osnovih „točaka“ koje sam osobno koristio i koje bih i vama preporučio za lakše učenje blues gitare. Pa krenimo…

Kako naučiti svirati gitaru uz blues :

1. Kako naučiti svirati gitaru uz blues – slušanje

Struktura blusa najčešće je sastavljena od 12 taktova, koji se kroz pjesmu konstatno ponavljaju. Za početak najbolje krenuti sa preslušavanjem starih ili novih snimka blues legendi kao što su Robert Johnson, Buddy Guy, Stevie Ray Vaughan, Albert King, B.B. King, Eric Clapton itd… U svakoj pjesmi pokušajte se koncentrirati na gitaru i interpretaciju gitariste – odnosno fraziranje. Što više budete slušali više ćete ući u samu srž blues-a. Kako budete preslušavali sve više izvođača primjetiti ćete koliko su različiti i koliko ima različitih pristupa u sviranju blues-a, odnosno kako svaki gitarista blues-a ima svoj poseban pristup i stil sviranja. Ljudi koji godinama slušaju blues mogu samo uz nekoliko taktova prepoznati koji gitarista svira na snimci. Zato slušajte i učite od najboljih blues gitarista. Dakle ovo je prva od osnovnih točaka i svakako preporuka svima da poslušaju navedene blues izvođače.

2. Kako naučiti svirati gitaru uz blues – blues ritam

Naučite akorde za gitaru koje se najčešće pojavljuju u blues pjesmama, akorde kao što su E7#9 što je popularno zvan kao Hendrix akord ili sve septakorde (akord sa 7. u nazivu) koji su također česti u blues pjesmama. Uz akorde, učite standardne progresije akorda u bluesu kao što je 12 taktna progresija akorda koja je obavezna i osnova za svakog blues gitaristu. Također u blues glazbi često možemo čuti i 8 ili 16 taktni blues. Proučite i upoznajte se sa različitim blues ritmovima te pokušajte ih ukopiti su vašu progresiju akorda. Nažalost, u današnje vrijeme primjetio sam da mnogo gitarista zanemaruje važnost sviranja ritam gitare. Svi su fokusirani i usredotočeni na tehniku, brzinu i općenito soliranje i samim time zanemaruje se ritam gitara koja je temelj svakog kvalitetnog gitarista, posebno u bluesu. Razumijevanje i kvalitetno izvođenje ritam gitare je temelj svakog gitarista. I zato preporuka prvo poradite na ritmu – kvalitetno.

3. Kako naučiti svirati gitaru uz blues – Pentatonik skala

Pentatonik skala je vjerovatno prva skala s kojom ćete se susresti kada se upustite u svijet soliranja na gitari. Ovo je skala koja se najčešće koristi za solaže, odnosno soliranje u blues i rock glazbi. Svakako ću pentatonici posvetiti poseban članak ali za sada, ono osnovno što bi trebali znati jest da se pentatonika sastoji od 5 tonova i da je nastala od durske skale, a jedina razlika je što smo preskočili 4. i 7. interval. Skala se ponavlja u 5 forma-pozicija duž cijelog vrata gitare. Za početak pokušajte savladati prvu formu skale i naučite položaj tonova u skali. Također za početnike uvijek je dobra preporuka da se zadrže u jednoj formi skale i da ekperimentiraju – vježbaju blues soliranje kroz formu dok ne osjete da su dovoljno sigurni za nastavak na sljedeću – i tako do 5 forme. Cijeli cilj vježbanja u blokovima (od forme do forme) je spojiti sve forme-pozicije u jednu cijelinu i tako imati potpunu slobodnu soliranja preko cijelog vrata gitare. Također savjetujem da pogledate lekciju pod nazivom “Pentatonska skala na gitari – Vježbe za početnike” koja će vam pomoći da upoznate moduse u pentatonici.

4. Kako naučiti svirati gitaru uz blues – Improvizacija

O metodi improvizacije u glazbi čitao sam mnogo i postoje različiti pristupi, ali ako bismo to sročili u par riječi rekao bih da je improvizacija pedest posto onoga što izvodimo momentalno, u trenu,  a drugih pedest posto je naše predznanje kao što su gitarske fraze kroz pentatoniku, lick-ovi, terce itd… Zajedno ta kombinacija predznanja i trenutne inspiracije – improvizacije stvara nešto svježe, nešto potpuno novo. Obzirom da je u samom početku teško dobiti inspiraciju odakle krenuti, zato svakako preporučam svima da istraže i uvježbaju nekoliko jednostavnih blues lick-ova (fraza) koje bi kasnije prenijeli i uklopili u svoju improvizaciju u pentatonik skali. Za sve koji žele otići jedan korak dalje preporučam da proučite terce i arpeggio, koji će u kombinaciji s lick-ovima sjajno uklopiti i dodatno obogatiti cijeli vaš solo.

5. Kako naučiti svirati gitaru uz blues – Razmišljanje i sviranje gitare

Ukoliko se želite izdvojiti iz mase prosjeka, morate početi razmišljati. Govorim o glazbenoj logici i inteligenciji – svi je imamo samo je trebamo početi koristiti. U današnje vrijeme interneta, večina početnika na gitari uči solaže ili riffove preko tablatura – i to je Ok ! Ali, pokušajte ono što ste naučili prenijeti u svoju improvizaciju – jedan detalj iz solaže, fraze koja vam je posebno svidjela. Svaka pjesma koju naučite je izvor znanja, iskoristite to u svoj korist. Počnite razmišljati kao gitarista !

Također, za sve koji su zainteresirani ili razmišljaju o tome kako svirati gitaru po notama, napisao sam članak “Zašto naučiti note na gitari” pa se nadam da će vam pomoći.

6. Kako naučiti svirati gitaru uz blues – Fraziranje ili glazbeni govor

Frazu u glazbi možemo zvati i glazbeni govor ili glazbena rečenica. Fraza u glazbi ide rame uz rame sa improvizacijom i interpretacijom. Pri improvizaciji kroz pentatonic skalu važno je voditi računa da Vaš solo ima emociju i misaonu formu. Što to znači ? To znači da naglasite određene note u samoj solaži. Razmišljajte o formama u solaži kao o melodiji pjevača – vokala u prepjevu preko harma. U vokalu kroz tekst i melodiju prenosimu emociju slušatelju. Kvalitetan vokal je prepun dinamike i ukrasa na određenim dijelovima melodije iz razloga da se što bolje prenese već spomenuta emocija. Kao i kod pjevanja isti princip koristimo i u soliranju, jedino što umjesto teksta koristimo fraze koje uljepšavamo tehnikama kao što su vibrato, pull-off, hammer-on, band, slide itd. Također veliku ulogu u samoj izvedbi imaju dinamika i ritam. Kada improvizirate vodite računa da u pojedinim dijelovima pustite note da traju duže – pustite da glazba diše. Zamislite to kao kada pjevač uzme dah na kraju stiha ili produži samoglasnik ili ga ukrasi vibratom.

Kad sjedinite svih šest navedenih prijedloga – točaka  “kako naučiti svirati gitaru uz blues”, tek tada ćete prenijeti vašu emociju i priču slušatelju. Nažalost mnogo gitarista preskoči ili zanemari ovakav pristup učenju gitare, a možda je ovo i najvažniji dio – prenijeti emociju kroz glazbu, zar ne ?

Slušajte i naučite svirati gitaru uz Blues jer će vam ova glazba pomoći da postanete bolji gitarista i da krenete razmišljate kao glazbenik. Odrastao sam na Blues-u i iz osobnog iskustva mogu vam reći da je imao i dan danas ima veliki utjecaj na mene kao gitaristu.

Slušajte Blues i učite od najboljih ! Želim Vam puno uspjeha !